Kursus ini membincangkan pengurusan bilik darjah sekolah
rendah; peranan guru dalam mengurus bilik darjah; model-model pengurusan
disiplin; masalah disiplin murid-murid dan pengurusan murid-murid berkeperluan
khas.
PENGURUSAN BILIK DARJAH DAN TINGKAH LAKU
Nama Kursus
|
Pengurusan
Bilik Darjah dan Tingkah Laku
(Behaviour
and Classroom Management)
|
Kod Kursus
|
EDU 3104
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa
Melayu/Bahasa Inggeris
|
Hasil Pembelajaran
|
|
Sinopsis
|
Kursus ini
membincangkan pengurusan bilik darjah sekolah rendah;
peranan guru dalam mengurus bilik darjah; model-odel pengurusan
disiplin; masalah disiplin murid-murid dan pengurusan murid-murid
berkeperluan khas
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengurusan Bilik Darjah Sekolah
Rendah
|
3
|
2
|
Peranan Guru Dalam Pengurusan
Bilik Darjah
-
Persekitaran pembelajaran yang kondusif
-
Pengurusan pentaksiran dalam bilik darjah
-
Pengurusan sumber maklumat murid
|
9
|
3
|
Peranan Guru dalam Pengurusan
Bilik Darjah
-
Hubungan guru-murid
§ Kepentingan
membina hubungan guru-murid
§ Faktor-faktor
yang mempengaruhi hubungan guru-murid
§ Strategi
membina hubungan positif guru-murid
§ Amalan
budaya penyayang
§ Dinamika
bilik darjah
|
6
|
4
|
Pengurusan Disiplin Bilik Darjah
-
Konsep disiplin bilik darjah
-
Pelbagai model disiplin dan aplikasinya
§ Modifikasi
tingkah laku Skinner
§ Disiplin
Asertif Canter
§ Akibat
Logikal Dreikurs (Dreikurs Logical Consequences)
§ Pengurusan
Kelompok Kounin
§ Terapi
Realiti Glaser
|
6
|
5
|
Masalah Disiplin Dan Tingkah Laku
Bermasalah Bilik Darjah
-
Konsep dan perbincangan umum
-
Jenis-jenis masalah disiplin
-
Tingkah laku bermasalah bilik darjah
-
Sebab-sebab berlaku masalah disiplin dan tingkah
laku bermasalah
|
6
|
6
|
Pengurusan Masalah Disiplin Bilik
Darjah
-
Konsep dan perbincangan umum
-
Peranan dan tindakan guru
-
Halangan pengurusan masalah disiplin
-
Intervensi dalam menangani masalah disiplin
§ Pastoral
care
§ Bimbingan
kaunseling
§ Teknik
modifikasi tingkah laku
|
6
|
7
|
Pengurusan Bilik Darjah Yang
Melibatkan Murid Berkeperluan Khas
-
Konsep murid berkeperluan khas
§ Disleksia
§ Autistik
§ Lewat
perkembangan
§ Hiperaktif
(ADHD, ADD)
§ Pintar
cerdas dan berbakat
|
6
|
8
|
Perancangan Pengurusan Bilik
Darjah Yang Berkesan
-
Menyediakan pelan perancangan pengurusan bilik
darjah yang berkesan
|
3
|
JUMLAH
|
45
|
|
Penilaian
|
Kerja Kursus
Peperiksaan
|
50%
50%
|
No comments:
Post a Comment